top of page

Какво представлява Монтесори методът?

Монтесори е вторият най-разпространен метод в света, след традиционната педагогика (освен в Германия, където е трети след Валдорф). Едни от най-известните и успешни хора на планетата са възпитаници на Монтесори метода: основателите на Гугъл – Лари Пейдж и Сергей Брин, актьорът Джордж Клуни, както и най-богатият жив човек на Земята - Джеф Безос (Амазон). Последният дори дарява 2 милиарда долара за създаване на Монтесори учебни заведения в САЩ. Всички тези хора отдават голяма заслуга за успехите си на Монтесори обучението.

Мария Монтесори – основателят на метода Монтесори – е имала една голяма и изключително амбициозна мисия при развиването на своя метод – свидетел на 2 световни опустошителни воини, това, в което силно вярва, е, че промяната в един по-добър свят ще дойде от неговите семенца – за нея децата, знаещи и можещи, възпитани да уважават и обичат ближния си и природата, са тези, които ще възстановят мира по света.
Кой не би искал да даде такъв старт на живота на детето си?

Какво са чувствителните периоди?

Една от големите заслуги на Мария Монтесори е откриването на т.  нар. “сензитивни/чувствителни периоди” и тяхната ключова роля в детското развитие (0-7 г.). Те са своеобразни “прозорци на възможностите”, през които детето се отличава с невероятна предразположеност (чувствителност) към определени действия и естествена склонност за усвояване на различни умения и способности.

Чувствителните (сензитивни) периоди се проявяват в периода на първите 7 години от живота на човек. Те са основно 6 (шест) на брой:

  1. Език, говор и общуване

  2. Движение

  3. Ред

  4. Малки детайли/предмети

  5. Усъвършенстване на сетивата

  6. Социални аспекти от живота

Специфично за сензитивните периоди е, че са универсални за всички деца по света и безвъзвратно изчезват при отсъствието на подходяща среда за развиването им или след придобиването на съответните способности. Именно поради тази причина един от основните дългове на възрастните край детето е да наблюдават, разпознават и развиват чувствителните му периоди, за да разгърнат на колкото се може по-голяма площ неговия потенциал от възможности.

Чувствителните периоди са основополагащи в Монтесори метода (0-7 г.) и цялостното обучение цели подкрепата и разгръщането им.

Коя е Мария Монтесори?

Д-р Мария Монтесори (1870-1952г) e доктор по медицина, учен, психолог, антрополог, оригинален и брилянтен педагог, хуманист и философ.
Тя е първата жена в Италия, приета в университет въобще и завършва Медицина в Университета на Рим с отличие.

По време на работата й в психиатричната клиника в Рим, тя забелязва, че децата с отклонение в развитието, които са затворени там, имат по-скоро проблем поради това, че са затворени наред с психично болни възрастни и не се обръща внимание на техните интелектуални потребности. След като урежда децата да бъдат преместени от клиниката, Монтесори се занимава две години с тяхното обучение, чрез методи и материали, взаимствани от други учени, както и разработва собствени. В резултат, децата, които до скоро са били апатични и неконтактни към околния свят, стават жизнерадостни, дружелюбни и жадни за знания. Те дори успяват да се справят еднакво добре с „нормалните" деца на държавната матура. Тогава М. Монтесори, вместо да се зарадва, си задава въпроса: Какво би направила подобна методика за децата без специални образователни потребности?

В следствие, през 1907 г. създава първата "Къща на децата" ("Casa dei bambini") в Рим, където децата започват да процъфтяват със своята самостоятелност, концентрация и цялостен скок в развитието. Благодарение на това, методът Монтесори придобива световна известност.

Монтесори: Welcome
bottom of page